Veszprém megye versenyzik

2012.03.28. 21:41 Ậprilis

Hosszabb szünet után egy eredetileg rövidebbnek tervezett híradással jelentkezem; Megszülettek a 15. alkalommal megrendezett Veszprém megyei palackos borok versenyének eredményei. Bár a név nem túl hangzatos, de ez a verseny egyesíti magában Badacsony, Balatonfüred-Csopak, Nagy-Somló, Balatonmelléke és a Balaton-felvidék palackozott forgalmi borait, és mivel az 5 nevezett borvidékből 2 személyes kedvencem, szeretem figyelni ennek a versenynek (is) az eredményeit. A bírálók közt zömében a borrégió és a nagy országos versenyek ismert arcai ültek, a főkóstoló ezúttal is Dr. Kállay Miklós volt.  

Ezúttal kicsit szemezgettem az listából és önkényesen alkottam néhány kategóriát, amikből kiemelném a legmagasabb pontszámmal végzett (vagyis kategóriagyőztes) borokat. Jöjjenek tehát a győztesek:

"Legjobb bor", egyben "legjobb fehérbor": A verseny legmagasabb pontszámát egy Káli-medencéből származó 2011-es Köveskáli Rózsakő kapta. A Nagy Aranyra kitüntetett abszolút győztes Győrffy Szabolcs keze munkája, maximális gratuláció jár hozzá! Még két bor kapott Nagy Aranyat, nagyon szoros versenyben Koczorék Aenigma Olaszrizlingje (ami tehát egyben "a legjobb Olaszrizling" is) és az Effenpergel Családi Borászat Apostol jégbora. A három csúcsbor 0,72 ponton belül van a 100 pontos rendszerben, ami kb. megfelel annak, mintha az általam gyakori példaként használt Forma 1 időmérőjén egy tizeden belül lenne az első három helyezett. Mondhatni erre (jogosan), hogy ilyen kis eltérés már csak statisztikailag is benne van a bírálóbizottságok közötti elhangoltságban, de én most inkább csak azt mondom, hogy három egyaránt fantasztikus borról beszélhetünk itt.

"A legjobb fehér világfajta" kategóriát egy 2011-es Chardonnay nyerte, ami szintén egy Káli-medencei remekmű, Fodorék Szentbékkállai szőlője adta. Meglepő számomra, hogy az első 5 borból 2 a zsebkendőnyi Káli-medence szülötte, de örömmel látom, hogy feltörnek a fiúk, mint a talajvíz, bár - igaz nem szeretném elkeseríteni őket - Somló sok szempontból még mindig nagyon messze van.

A "Legjobb nagyüzemi bor" kategóriámat igazából viccből hoztam létre, mivel ahogy elgondolkodtam, a 4 borvidéken lévő összes nagyüzemet talán még egy kezemen is meg tudnám számolni, de mivel érdekel, hogy hogyan szerepelnek a "full techno" borok egy szakmai versenyen, ahol túlnyomóan inkább a kisebb pincék dominálnak, gondoltam, ebből a szempontból is szűrök egyet. Meglepetésemre a kategóriagyőztes már a kilencedik sorban feltűnt, azaz a nagyüzemek versenyének nyertese az összesítésben is előkelő 9. helyet szerezte meg, 90,42 ponttal; a Varga Kft Aranymetszés Szürkebarátja a nehéz 2010-es évjáratból. Még nagyobb meglepetésemre a kategóriatársak gyorsan előbukkantak legjobb-legjobb borukkal, azaz itt is szoros volt a mezőny, mivel az összes bor között 11. legmagasabb pontszámot a Badacsonyi Borászati Szövetkezet (Rizapuszta), a 12.-et a Badacsonyi Pincegazdaság Zrt., a 18.-at pedig a Lesence borászat hozta el, de az aranyak közül kihasította a maga szép szeletét a Nagy és Nagy Kft. is Uzsáról. Az unalmasnak indult kategóriaversenyem tehát egész nagy tüzijátékkal zárult, a nagyok közül szinte mindenki képviselteti magát az élmezőnyben.

A legjobb vörösbor érdekes kategória egy zömében fehérboros régióban, bár mostanában egyre másra érnek a pozitív csalódások, és kóstolhatok egyre több és szebb balatoni vörösbort az északi partról is. A győztes pedig a Salánki Családi Borpince 2010-es Tihanyi Cabernet Franc - Cabernet Sauvignon Cuvéeje.

Rozéból viszont évek óta stabilan hozza a környék a gyöngyszemeket, egyértelmű volt tehát, hogy rákeresek a Legjobb rozéra, ami némileg váratlanul egy nagyüzem, az új boroscímke-dizájnjuk kapcsán már általam is megénekelt Badacsonyi Pincegazdaság Zrt. 2011-es Cabernet Sauvignon Pinkje lett, elég magasan verve a rozé mezőnyt.

És ha már a Badacsonyi Pincegazdaságnál tartok, a Legjobb somlói bor képzeletbeli kupáját is ők hozták el 2008-as Juhfark borukkal, igaz, én nagyon hiányoltam a mezőnyből az általam igen sokra tartott (de köztudottan eddig ritkán - viszont eredményesen - versenyző) Balogh Zoltán fémjelezte Somlói Apátsági Pincét vagy a Hollóvárat, kíváncsi lettem volna egy kicsit szélesebb Nagy-Somlói mezőnyre, de így is megjelent és aranyat ért Györgykovács Imre 2006-os fantasztikusan szép Hárslevelűje és Csaki Tibor Traminije, szóval a pici Somló azért itt is - így is - nagyot szólt.

Remélem, ha eljön az ideje, az itt felsorolt borok és borászok a nagy országos versenyeken is megmérettetik magukat, kíváncsi vagyok ugyanis, hogy holt tart ma Balaton a borversenyek világában, ha már ők maguk ilyen komoly versenyeken mérik össze erőiket - egymás között. 

A bejegyzés trackback címe:

https://pinceblog.blog.hu/api/trackback/id/tr634346306

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

italosztály 2012.03.31. 16:44:05

"És ha már a Badacsonyi Pincegazdaságnál tartok, a Legjobb somlói bor képzeletbeli kupáját is ők hozták el 2008-as Juhfark borukkal"

hát ez érdekes. én ezt a bort akkor szerettem, amikor 500-600 forintos palackokat vásároltam. azóta sok víz lefolyt a Tiszán, poharamban pedig több száz különféle bort forgattam. nemrég újrakóstoltam mint régi kedvenc és nem értettem régi önmagamat. kicsit furcsa hogy a Káli Medence ilyen szinten tarolt, miközben a somlói borok képzeletbeli nyertesének egyetlen pozitívuma, hogy fajtajelleges.

borpancsoló 2012.04.01. 15:06:26

@italosztály: Szia! Azt hiszem, hogy nem ugyanazt a juhfarkot kóstoltad, amit erre a versenyre neveztünk, egy késői szüretelésű, "limitált szériás" hordós érlelésű Juhfarkunkunk, elsősorban HoReCa és vinotékás piacra, de létezik az általad is kóstolhatott, 1000-1800 forint közti polci áron kapható rajnai palackos juhfarkunk, ami egy normál szüretelésű, reduktív Juhfark.

És persze ott is óriási különbség van a mostanában kifutó 2010-es és a mostanában polcokra kerülő 2011-es között.

Nem tudom, melyiket kóstoltad, de nagyon szívesen ajánlom a 11-est, mivel szerintem az elmúlt 4 évjárat legszebb "mezei" Juhfarkja (32 g/l-es extrakttal) a Badacsonyi Pincegazdaságnál, ha még nem érkeztek be hozzátok az új évjáratból a Nagy-Somlóiak - és nem veszed tolakodásnak - nagyon szívesen küldök egy sort, mert szerintem tényleg nagyon szépek lettek. Nem akarok fórumon piacot szerezni ezzel, és azért ajánlom, mert a szavaidból úgy vettem ki, hogy nem is tudnék, miután már kínálatban tartod a borokat, tényleg csak a móka és a borozás kedvéért. :)

Ha privátban küldesz egy postacímet, a héten átküldünk egy sort, plusz a nyertes Késői Juhfarkból egyet, az összehasonlítás végett.

Üdv:
Istvándi Tamás
(Badacsonyi Pincegazdaság Zrt. - operatív ig.)

borpancsoló 2012.04.01. 15:16:31

@Ậprilis: Köszi a kiemeléseket, így olvasni sokkal jobban esett, mint sejteni :), bár hozzá tartozik az igazsághoz, hogy a "győzedelmes" Cabernet Sauvignon Pink egy speciális technológiaával készült borunk, ami egy új borcsaládunk (Dandelion)zászlósbora lesz, ha megengedsz ennyi önreklámot :)

A lényege, hogy a normál rosé technológiához képest egy ultrarövid áztatással készítettük totálisan zárt, reduktív borászati eljárással, végig szigorúan nitrogénpárna alatt, így kicsit ki is lóg talán a normál rozé mezőnyből. Ahogy mondani szokták, még a csövet is feltöltöttük nitrogénnel fejtés előtt :)

italosztály 2012.04.01. 16:28:09

@borpancsoló >>:
Szervusz Tamás!

Az első bekezdésben jól fogalmaztál, a rajnai palackosra gondoltam előző hozzászólásomban. Őt egyébként ár-érték arányban viszonylag jónak tartom (mi konkrétan 1099-ért adjuk), csak furcsálltam hogy egy speciális terroir-nak ő lenne a legjobb bora egy versenyen. Mint ahogy leírtad ennek semmi alapja sincs, mert nem ugyanarról a borról van szó, főleg nem 10-es évjáratról (ezt én néztem be).
áruházunk jelenleg egy elég speciális helyzetben van, a továbbiakról inkább privátban nyilatkoznék, ha megsugallod milyen címre írjak.

borpancsoló 2012.04.01. 19:06:09

@italosztály: jeno.istvandy@gmail.com az otthoni címem ami a nicknév alatt is van, tistvandi@bpzrt.hu pedig a céges, mindkettőn elérsz. Előre is köszi!

italosztály 2012.04.03. 15:43:48

@borpancsoló >>: tegnap írtam a céges címedre. gondoltam szólok, ha a technika ördöge miatt elkavarodna a történet.

borpancsoló 2012.04.10. 07:45:47

Kedves Balogh Zoltán!

Köszönöm a meglátásaidat, bár nem értem, hogy pontosan mi is a bajod velem? Úgy gondolom, egyszer már régen ezt a Somlói Demján témát megbeszéltük és akkor úgy tűnt, megértetted amit mondtam.
Az idézett extrakt a 11-es mezei juhfarkunké, ami azt gondolom, hogy nem kiugró, de ilyen nagy szériában szép eredmény. A bor maga szintén nem kiugró talán, de azt gondolom, hogy óriási fejlődést mutat az elmúlt évjáratokhoz mérten és annó én ezt kértem tőled, erre utaltam: Mi még újak vagyunk, kell néhány évjárat, hogy bebizonyítsuk, tud a Badacsonyi Pincegazdaság Zrt. szép borokat évjáratokon keresztül prezentálni.

És ne haragúdj, hogy ezt mondom, de nagyon inkorrekt dolog a Demján névvel dobálóznod folyton, mivel lehetne annyi eszed, hogy Demján Sándornak ez a borászat csak egy cég a több száz közül, és kb annyi köze van az esetleges minőségi kifogásaidhoz, mint a MÜPA csempéi közti fugázás folytonosságához.

Szidnál inkább minket borászokat, még az is korrektebb lenne, bár Te is tudod, hogy mi új fiúk vagyunk és éppen hogy aminőség irányába kívánjuk elmozdítani ezt a sokat megélt kombinátot. Azt hiszem, ezt tavaly, amikor ide kerültünk, szintén elmondtam. A 2011-es a második évjáratunk, úgy látom, hogy óriási a fejlődés, de persze bárki mondhatja, hogy ugyanolyan gyenge borok készültek a 10-es és 11-es évjáratban, mint korábban, bár az nyilvánvalóan csak rosszindulatból mondja.

Amúgy a mennyiség kérdésében sincs teljesen igazad: A győztes juhfarkunkból valószínűleg több van, mint a Te pincéd teljes készlete. Ez nem nagyzás, és persze százalékosan még mindig nem sok, de az egy hordónyi jó bor, amit írtál, szerintem durva ferdítés és színtiszta rosszindulat, főként furcsa a kis mennyiség lenézése egy 500 palackos mikro-borászattól. Én ugyan nagyon tisztellek Téged emiatt a néhányszor 500 palack bor és azok minősége miatt, de engedd meg hogy ezt mondjam, ilyen jó borok termelőihez nem méltóak a felém küldött szavaid és támadásod.

A Versenyen elindított juhfarkunknak pedig nem ugyan az a neve, mint a piaci juhfarknak. Nagy-Somlói, mivel az a termőhelye, és Juhfark, mivel az a fajtája, de egyrészt késői néven fut, másrészt az évjárat és a csomagolás és a forgalmazás helye is más. Ezt én névvel címmel le is írtam a blogon, nem tudom, mit tehetnék még érted, korbácsoljam meg magam, mert van egy jó Juhfarkunk, vagy nevezzem át Kövidinkának?

Mérhetetlenül inkorrektnek tartom a tények ilyen célú megcsúfolását és hogy csalással vagy ferdítéssel vádolsz minket, miközben legalább tőled, mint borásztól elvárható lenne, hogy különbséget tudj tenni két nem azonos bor között, még ha a fajta és a termőhely azonos is. Különösen érdekes ez úgy, hogy én Kommentbe még le is írom, hogy NEM UGYAN AZ A KÉT BOR. Különösen érdekes Inkorrektséggel vádolni azért, mert egy hasonló hangzású borral adatjuk el az "ugyanúgy elnevezett" gyengébb tömegborainkat, amikor szintén leírtam már előtted, hogy ez egy Külön bor, amit külön értékesítési csatornákon forgalmazunk, külön néven, más árkategóriában és - bár ezt nem mondtam - de még csak nem is hasonlít egymásra a két palack.

Szeretném, ha nem képzelnél belém vagy belénk ellenséget, mivel nem vagyunk azok és nem is akarunk azzá válni. Egy oldalon állunk, a minőség oldalán, amit mi sem bizonyít jobban, hogy az elmúlt években egy egymillió palackos nagyüzemet irányítottunk át a minőség útjára. Azt hiszem ehhez kellett bátorség és eltökéltség, elkötelezettség afelé, hogy a Magyar borok megítélése és összminősége javuljon. Sajnos nem tudunk részt venni mindenféle szabályhozó önszerveződő egyesületben, túlzottan is lefoglal minket a pince és a bor, de attól még nem kell azt hinni, hogy mi nem szeretnénk jobbá tenni a világot. Főként engem nem illethetsz ezzel a váddal, mert sokszor folytattunk már vitát a bor jövőjével kapcsolatban, azt hiszem láthatod, hogy ha bár nem is ugyanazok az elképzeléseink, inkább állunk egymás mellett, mint egymással szemben.

Persze ha neked jobb egymás sértegetése, lehet ezt is, őszintén szólva nem érdekel, ha nem szimpatizálsz velem, nem lesz kevesebb ettől az életem, bár nem értem, mi szűkség van rá, amikor eddig úgy gondolom, korrekt megszólalásaink voltak egymás felé!

Üdvözlettel:

Istvándi Tamás
Badacsonyi Pincegazdaság Zrt.
Operatív Igazgató

borpancsoló 2012.04.10. 07:51:15

Előző kommentem egy magánbeszélgetés válasza, amit Balogh Zoltánnal folytattam.

Azért töltöttem fel, hogy ha esetleg másokban is megfogalmazódtak a kérdései, akkor egyértelműek legyenek tények.
süti beállítások módosítása