2011 legmegdöbbentőbb boroscímkéje

2012.01.18. 10:10 Ảprilis

 

C360_2012-01-18-09-39-04.jpgA multis borpolcokon való érvényesülésről szóló korábbi posztom végén beharangoztam egy olyan boroscímkét, ami egyrészt jól szemlélteti a megjelenésükkel érvényesülő borokat, másrészt egyértelműen elnyerhetné a 2011-es év legbevállalósabb címkéje díjat. Ez pedig nem más, mint a Beszélgető borcsalád, illetve annak szinte bármelyik tagja. 

Amikor először megláttam, nem is tudtam elhelyezni. Egyedinek egyedi, gondoltam, bátornak bátor, még kifejező-értéke is van, de ilyet eddig maximum óriásplakátokon, újságok karikatúráiban, Rejtő-illusztrációkban és... khmm... trendi újvilági borokon láttam. Kíváncsi voltam, milyen bort rejt egy ilyen karikatúra címke Magyarországon és vettem is néhányat a borcsaládból, tehát az eladásösztönzés is megvan, de ekkor még mindig nem tudtam eldönteni, hogy a címke mögötti borászat marketingese zseni-e vagy csak tök hülye..

IMAG0136.jpg

A címke üzenete nem túl cizellált, a fajta, az évjárat és a termőhely inkább képeslapszerűen van elhelyezve a has-címkéken, egyetlen közös, központi elem van a változatos rajzokat felvonultató borcsaládnak; egy hatalmas és szerintem aránytalanul túlhangsúlyozott BESZÉLGETŐ felirat, aminek megfelelően az összes rajz egy-egy beszélgetést mutat be. A hátcímke borleírása némileg szokatlan, kicsit verses hatású, kicsit vicces, de legalább nem Hamvas Béla idézet, ami a világ talán leg-negédesebb dolga a borleírásokban és marketinganyagokban. A rajzok különben egyszerűek, körvonalasak, két színnel megvalósítva, a vastagabb, "puha" címkepapír pedig óriási, az egész palackot beterítő lepedő. 

IMAG0139.jpg

Egy érdekesség: Az első palackok fehér háttérrel készültek, amik ugyan nagyon feltűnőek voltak, de nekem kicsit sufni-tuningnak tűntek, ilyet csinál az ember otthon az asztali nyomtatóval.Aztán mostanában látom ugyan azokat a rajzokat tojáshéj színű háttérrel, ami sokkal kifinomultabb és összeszedettebb képet mutat, igaz nem világít a polcokon, mint elődje, vizuálisan messze jobb. Hogy mi áll ennek a hátterében azt nem találgatom, bár gyakori tapasztalat, hogy egy-egy új termék címkéje az első évben még sok kis finomhangoláson esik át. Ha itt is ez történik, köszönöm a háttérembereknek hogy feláldozták a feltűnősködést a kiforrottságért, mert így ugyan kevésbé illik a fehér abroszhoz, de jobban illik egy borhoz.

Aztán a borokat megkóstolgatva rájöttem, van koncepció a hülyeség mögött: A borok, amiket kóstoltam (Ötöt találtam, három érdekelt: 2010 badacsonyi Olaszrizling, fééléédes Tramini 2010-ből /kíváncsi voltam, na!/ és '09-es Pinot Noir Etyekről) profik, nem életem legjobb borai, de arányosak, jól összerakott funky kis borok abban az árszegmensben (800-1200), ahol ritkán találok egyáltalán technológiai-hibát nélkülöző borokat, úgyhogy az ár/érték is jó.

C360_2012-01-18-09-40-12.jpgKóstolásuk közben láttam magam előtt, ahogy egy (nagyon) sötét pincében a címke-tervek fölött összenéző borászok összekacsintanak: Az ár jó lesz, ezek a rajzok feltűnőek, ha valaki jó humorában van, ösztönződik a vásárlásra és ha otthon megkóstolja a bort, megtetszik neki és legközelebb is ezt választja, és ha bemegy a boltba, garantáltan nem keveri össze más borokkal. Ezekkel a címkékkel kiépíthető ezeknek az egyszerű, de szép boroknak egy stabil fogyasztói bázis. A márkaépítés tehát szintén megvan. Az ismerősök és rokonok, akiknek megmutattam, egyaránt derültek a címkéken, és alapvetően jó dolognak tartom, ha egy bor vidámságot okoz, ráadásul ehhez még csak be sem kell nyakalni a palackot.

A terv végül is működhet, kíváncsi leszek; mindenesetre tisztelettel adózom a bátorságért, különösen, hogy egy olyan borászatról van szó - a Badacsonyi Pincegazdaságról - aminek eddigi termékei ugyan fajsúlyos, de finoman szólva is arctalan szereplői voltak a borpiacnak. Hallott már valaki róluk? Valaki? Senki? Hát még a szakmán belül sem sokan. Kíváncsi voltam, mire ez a változás és lám; új seprűk vannak akik úgy látszik, nem csak hogy jól akarnak seperni, de fel akarják ébreszteni Csipkerózsika álmából a régi állami nagyüzemet. Nos, erre az ébresztésre szerintem mások is felkapják a fejüket. Ha szundira nyomták az órát, kíváncsi leszek a folytatásra.

Ez most jópofa, bevállalós tehát az eredmény: inkább tetszik; mert ha nem is azt személyesítik meg, amit én egy borban keresem, de mindenképpen van személyiségük…  

A bejegyzés trackback címe:

https://pinceblog.blog.hu/api/trackback/id/tr733572042

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

commando 2012.01.18. 19:31:50

Ötletes! Már csak jó bor legyen benne!!

károly szántana 2012.01.18. 19:52:39

Badacsonyi Pincegazdaság=Demján. Badacsonyhoz túl sok köze nincs

[c] 2012.01.18. 20:03:17

Erről jut eszembe, a Dorombor koncepciója nekem nagyon begyün.

Dr.Bio74 2012.01.18. 20:27:50

@tea fan:
A koncepcióban benne van a bor is, vagy csak a címke?

[c] 2012.01.18. 20:35:10

@Dr.Bio74: Csak a címke.
Bevallom, még nem kóstoltam.

Ảprilis · http://pinceblog.blog.hu/ 2012.01.18. 23:07:49

@károly szántana: A cikkhez készített kis nyomozásom szerint a Badacsonyi borvidék második-harmadik legnagyobb integrátora immáron 20 éve és talán ők adják el a legtöbb Badacsonyi termőhelybesorolású bort az országban, de biztos igazad van; túl sok közük nem lehet...

Ảprilis · http://pinceblog.blog.hu/ 2012.01.18. 23:14:57

@tea fan: A Dorombor szerintem is ügyes címke lett, kellően szokatlan és figyelemfelkeltő, és ötletesen passzol az elnevezéshez a grafika. Nem olyan egyértelmű levágós, mint a fenti boroknál, miután a név is inkább inkább asszociatív, de épp ezért hozzám kicsit közelebbi.

johevi 2012.01.18. 23:23:10

Szerintem a Kurvák vére a nyerő. Mármint megdöbbentésileg. Ugye itt nem ízről beszélünk.

irónika 2012.01.19. 09:21:51

Egy jó beszélgetéshez hozzá fog kötődni a bor maga. És ha azt vissza szeretnénk idézni, akkor újra le fogjuk venni a polcról, mert már a cimke látványa emlékeztetni fog minket arra a jó kis beszélgetésre/estére.
Remek marketing fogás, grt!

irónika 2012.01.19. 09:24:00

HJa...
Az is lehet, hogy ez csak a pilot, és már dolgoznak az egyéb eseményekhez való cimkéken. Ez esetben viszont zseniális, mert azzal minden, a borhoz nem túlságosan értő célcsoportot elérhetnek.
Ez jó! Tetszik.

Check 2012.01.19. 10:00:26

@lalá: Köszi! Ez nagyon jó!

Alternatív 2012.01.19. 10:55:47

Nem értem, miért kell mentegetőzni a tramini miatt.
A száraz borok, pezsgők hype-olása színtiszta sznobizmus. Nekem, mint pár éve antialkoholistának, négyszemközt eddig még mindenki bevallotta, hogy nem menő dolog ugyan, de igazából a (fél)édeset szereti, csak lassan már nem mer nyilvánosan ilyet kérni.

frankia 2012.01.19. 11:13:41

@Alternatív: attól, hogy mondjuk egy mcdonalds vagy burger king étterem szinte mindig tele van (azaz sokan szeretik/fogyasztják azt, amit ott adnak), még senki nem mondaná, hogy ilyen helyeken kezdődik vagy végződik a gasztronómia. Ezek a helyek a félédes tramini megfelelői - akinek ilyen ételekre és italokra van igénye, fogyassza csak őket.

Lusta_Dick 2012.01.19. 11:37:01

Szerintem meg nagyon egyszerű a képlet mcs nekiállt hasonló címkéket gyártani és egy tudatos marketinget a bor mögé rakni erre 2011-re egyre többen kezdtek el hasonló címkéket gyártani nincs ebben semmi nagy találat.
Pl.:
www.utazonet.hu/gfx/cikk2/Miklos.jpg

windex 2012.01.19. 11:38:05

@tea fan: én kóstoltam, állat :-)

Ảprilis · http://pinceblog.blog.hu/ 2012.01.19. 12:25:04

@Lusta_Dick: A tendencia még igaz is, de inkább a borelnevezések elhülyülése miatt (küvélett, csakazízéért stb borzadmány) de a két címkestílus grafikailag iszonyatosan különbözik, mcs címkéi ikább kollázsok amik egyszerre akarnak minimalisták lenni és nem mutatnak egységes arculatot, és egyébként nagyon jók is vannak köztük, ezek meg szabadkezi rajzok, egyik a másikról nagyon felismerhető, tehát egységes, de távol áll tőlük minden minimalizmus. Szerintem a két címke célcsoportja ugyan olyan radikálisan különbözik egymástól, mint a borok célcsoportjai.

Wolfram 2012.01.19. 23:28:53

jó évtizedes tendencia a fun wine, nálunk valahogy nehezen ver gyökeret (pedig gyökér az volna...). mivel - egyelőre- nagyon keveset tudunk a hazai borfogyasztó szegmensekről, nehéz előre megjósolni a bor sikerét. jó borral 1000-1500 Ft közt van rá működő példa, ezer alatt - a bort nem kóstoltam - merészség volt bevállalni.
de ha nem lennének merész emberek, még mindig botokkal piszkálgatnánk ki a gyökereket a földből...

dezso 2012.02.17. 20:12:39

Ha már egy hónap késéssel szembejött a kérdés, akkor: a Pincegazdaságnak vannak kifejezetten élvezhető borai, például a félliteres kiadású, termelő nevével is felvértezett példányok közt. De találkoztam már emlékeim szerint literes, koronazáras borukkal is, amit még öregapámmal iszogattunk, azzal se volt baj.
süti beállítások módosítása